top of page

Láthatatlan trükkök a boltban

Nézzük meg, mi a különbség két bevásárlókosár között, amit eddigi szokásaink alapján pakoltunk meg, és amit a marketingfogások kikerülés után. Most bemutatjuk a trükkök elleni trükköket!


Marketingtrükkök tucatja irányít minket vásárlás közben. A legtöbb csalit olyan jól kidolgozták, hogy még a figyelmes fogyasztókat is könnyen becsapja. Ezeket a cseleket gyakran fel sem ismerjük, ezért most összegyűjtöttük, mivel tudjuk elkerülni, hogy becsapjanak minket. Az etikus üzlet címkét ma sajnos sokkal több áruház viseli, mint amennyi valóban megfelel a felelősségteljes elveknek. Ilyenek a burkolt akciókat, a megtévesztő termékelhelyezést és a hamis reklámokat kerülő boltok. Tehát ahol felismerjük, hogy egy olyan árucikket hirdetnek olcsóbban, aminek a „párja” közben drágult, ott nem beszélhetünk etikus üzletről. Például, ha X közértben hatalmas akcióval árulják a barista tejet, ott valószínűleg drágább lesz a barista kávé is. Ugyanez érvényes a zöldségekre, gyümölcsökre, hús- és tejtermékekre. Ugyan a jelenlegi gazdasági helyzet szabályozza az alapvető élelmiszerek árszabását, az árstop ellenére más termékek arányosan drágulnak. Ma nem elég gondolatban összeállítani a bevásárlólistát, a pénztárcánk és a környezet érdekében fegyelmezetten kell vásárolnunk. Íme, néhány meglepő marketingtrükk, amiket könnyen elkerülhetünk.


Az első és legtöbbünket befolyásoló csel a polcok elrendezése. Gondoljunk bele, hogy milyen árucikkeket szoktunk az adott boltban venni: felvágottat, tejet, sajtot, lisztet, cukrot, hüvelyeseket? Mégsem ezekkel a termékekkel találkozunk az üzlet bejárati ajtaja mögött. Előbb látunk édességeket, mesterséges ízfokozóval készült nassolni valókat vagy cukros 330 dl-es üdítőket. Míg a kenyér, a tej, a felvágott, a liszt valahol a közért végében áll. Vagyis az üzletek arra késztetnek, hogy elhaladjunk a megtévesztő sorok előtt, mielőtt célba érünk. Hogyan tudjuk elkerülni, hogy feleslegesen vásároljunk a direkt módon kitett készletből? A megoldás egyszerű: írjunk bevásárlólistát! Ne csak akkor jegyezzük fel, hogy mire van szükségünk, amikor a párunkat kérjük meg a bevásárlásra, tegyük félre a hamis egónkat, és írjuk fel magunknak egy cetli hátuljára vagy a telefonunkba, hogy pontosan mire van szükségünk. Így egyszerre kicselezzük a legerősebb marketing trükköt és tudatosan shoppingolunk, hogy később a kosárból semmi ne kerüljön a kukába.


Fogyasztói felmérések alapján tízből kilencen szemügyre vesszük a leárazással hirdetett terméket, és kilencből négyen meg is vesszük

Gondoljunk bele, hogyan reagálunk, amikor meglátunk egy hatalmas, sárgán keretezett, piros betűkkel vibráló akciós táblát. Fogyasztói felmérések alapján tízből kilencen szemügyre vesszük a leárazással hirdetett terméket, és kilencből négyen meg is vesszük. Holott csak ritka esetekben van szükségünk valóban az ízesített kekszre, limitált kiadású csokoládéra vagy üdítőre. Az akciókban nem az árcsökkentés a trükk, hanem az eladás. Az üzletek csak így tudják kellő számban értékesíteni a gyártók próba-szerencse alapon piacra dobott termékeit. És a vásárlásért nem hibáztathatunk senkit, el kell ismernünk, hogy a marketinges szakemberek nagyon kreatív akciós reklámokkal csalogatják a fogyasztókat. „Le a kalappal előttük! Ez igen!” – mondjuk ki, ha meglátunk egy szembetűnő plakátot, ismerjük el a remek szakemberek munkáját, de ne támogassuk a megtévesztést! Válasszuk mindig azt a terméket, amire valóban szükségünk van, és amiről tudjuk, hogy ízleni fog az otthoniaknak is, hiszen egy próba-szerencse termék könnyen kerülhet a kukába, ha a gyerekünknek nem ízlik a papja-mangó-rózsa-chili ízesítésű keksz…



Szintén az akciós megtévesztő cselekhez tartoznak azok a kis táblák, amik a sorokban, közvetlenül a termék alatt jelölik a leárazást. Igazán aljas trükk! Figyeljük meg, hogy ezeknek az árat jelző sárga vagy piros címkékre mit írnak. Látjuk rajta a kilós árat? A legtöbb esetben ezt nem tüntetik fel az üzletek, ez az úgynevezett burkolt árcsökkentés. Hiszen, ameddig csak a kis akciós táblára figyelünk, addig nem vesszük észre, hogy a keresett termékből egy másik gyártó kedvezőbb kilós áron értékesíti árucikkét. Tehát mindig keressük a kilós árat és mérlegeljünk ez alapján. Ne dőljünk be a burkolt árazásnak, mert így a saját zsebünkből vesszük ki feleslegesen a pénzt.


Végül, legyünk tudatosak és használjuk a nagy bevásárlási aranyszabályt: ne menjünk éhesen boltba! Tény, hogy munka után, hazafelé kényelmesebb letudni a vásárlást, de nem éri meg. Ha belegondolunk, késő délután már korog a gyomrunk, és legtöbbször bizony éhesen ragadunk bevásárlókocsit, ilyenkor pedig könnyen megtoldja a számlát egy-egy csoki, üdítő vagy chips. Tegyünk egy szívességet magunknak, a környezetnek és a pénztárcánknak: hetente egyszer végezzünk nagybevásárlást. Így elkerülhetjük, hogy feleslegesen vegyünk környezetszennyező csomagolással ellátott apróságokat, vagyis az impulzusvásárlást, amit a fejünk helyett a gyomrunk diktál. Ezzel időt és benzint is spórolunk, amiért megérdemeljük, hogy vállon veregessük magunkat. Próbáljuk ki, nagyon jó érzés, és kifizetődő!


A jövőt nem láthatjuk, de mindennap tehetünk egy lépést a holnaputánért!




2 401 megtekintés0 hozzászólás

Kapcsolódó bejegyzések

Az összes megtekintése

Comments


bottom of page